niedziela, 21 grudnia 2008

264. Piernik staropolski

WERSJA DO DRUKU




kalendarzPiernik z powidłamiŁazanki z kapustą Sernik limonkowySłonecznikKonfitura z pomarańczyDomowe krówkiMuffiny bożonarodzenioweMuffiny bananoweZakwas na barszczGrzany cydrŚledzie po kaszubskuPierogi z kapustą i grzybamiPierniczki lukrowanePanettoneBabeczki z masłem orzechowymMuffiny z buraczkamiKruche ciasteczkaGalaretka świątecznaKruszon krzeszowskiMuffinki marchewkowePiernik staropolski

Przepis na ten piernik widziałam kilka lat temu w programie Macieja Kuronia. Jednak dopiero w tym roku zdecydowałam się go przygotować. Pierwsza przygotowywana przeze mnie kolacja wigilijna stała się doskonałym pretekstem do wypróbowania przepisu na piernik, który leżakować powinien przynajmniej cztery tygodnie. Jeszcze nie próbowałam, jak smakuje, ale zapowiada się pysznie. Już nie mogę się doczekać efektu!

To moja kolejna propozycja w ramach akcji świątecznego gotowania.




Składniki: 1 kg mąki, 500 g miodu, 400-450 g cukru, 250 g masła lub smalcu, 3 jajka, 125 ml mleka, 3 łyżeczki sody oczyszczonej, 3 łyżki przyprawy do pierników, 100 g orzechów włoskich, kilka łyżek skórki pomarańczowej, pół łyżeczki soli, powidła śliwkowe, masa marcepanowa lub kajmak do przełożenia

Ciasto przygotowujemy na miesiąc przed pieczeniem, a pieczemy na co najmniej 4 dni przed podaniem.

Powoli podgrzewać miód, cukier i tłuszcz, doprowadzając mieszankę nieomal do wrzenia. Ostudzić i mieszać drewnianą łyżką, dodając po kolei mąkę, jaja, mleko wraz z rozpuszczoną w nim sodą, sól, a na końcu przyprawę do pierników i bakalie. Wyrobić ciasto i włożyć do kamiennego garnka. Przykryć ściereczką i odstawić na cztery tygodnie w chłodne miejsce. Przed pieczeniem podzielić ciasto na trzy części i każdą z nich piec na osobnej natłuszczonej blasze w temperaturze 200oC przez ok. 25 minut. Po ostygnięciu przełożyć piernik powidłami śliwkowymi, masą marcepanową lub kajmakiem. Owinąć pergaminem, obciążyć deseczką. Podawać po 4-5 dniach. Smacznego!

10 komentarzy:

majanaboxing pisze...

Myszko, piernik wygląda pięknie! :))) Ciekawe jak moj mi wyszedł ? :)

tilianara pisze...

Mniam :))) I mój piernik staropolski czeka na pałaszowanie, choć ja przełożyłam go marcepanem, marmoladą z pomarańczy i kajmakiem :) Mniam i nie mogę się doczekać tego świątecznego pałaszowania :)))

olalala77 pisze...

Wygląda smacznie! Z takim piernikiem pierwsza Twoja Wigilia musi być piękna ;).

atina_bc pisze...

Myszko śliczny jest ten piernik:) Ja też w tym roku robiłam staropolski, czeka go jeszcze lukrowanie;) Bardzo jestem ciekawa smaku. Pozdrawiam serdecznie

notme-gotuje pisze...

ŻYCZĘ WESOŁYCH I SPOKOJNYCH ŚWIĄT!
( ^_^ )

Pozdrawiam serdecznie! :)

zemfiroczka pisze...

Zapachniało korzennie, mmm ;)

Wesołych i smacznych! :)

pozdrówka!

kaktussss pisze...

hej!

Ten piernik jest swietny! nie moge sie doczekac jutra az go zjemy ;)


Życze wesolych swiat i przepraszam za to, ze nie wzialem udzialu a bananowym tygodniu. na moim blogu wyjasnilem dlaczego...

tilianara pisze...

Wesołych i smacznych Świąt życzę :)

Pozdrówka wigilijne :)

atina_bc pisze...

Życzę zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia:)

majanaboxing pisze...

Myszko zyczę Ci wspaniałych, radosnych Swiąt Bożego Narodzenia! :))