niedziela, 11 stycznia 2009

270. Tilslorte Bondepiker


Postanowiłam dołączyć do Ireny i Andrzeja i przyjrzeć się tym razem smakom kuchni norweskiej. Niestety w Polsce kuchnia ta jest niezbyt znana. Ja również dopiero ją poznaję. Podstawą norweskiej kuchni, ze względu na geograficzne położenie kraju, są ryby przyrządzane na setki sposobów. Podstawową rybą jest dorsz, ale wykorzystuje się również tak popularnego u nas łososia, śledzie czy pstrągi. Kuchnia norweska jest dosyć ciężka. Norwegowie jadają dużo nabiału (w tym sery kozie czy żółty Jarlsberg), z mięs - baraninę, a również mięso renifera, foki i wieloryba. Najpopularniejszym dodatkiem do dania głównego, podobnie jak u nas w Polsce, są ziemniaki.

Ja przygotowałam dzisiaj norweski deser, którego podstawę stanowią jabłka, bita śmietana i prażona bułka tarta.






Składniki: 6 jabłek, 75 g cukru, 100 ml wody, 1,5 szklanki suchej tartej bułki, 4 łyżki cukru (jeszcze raz), 2 łyżki masła, 1 szklanka bitej śmietany

Jabłka obrać i pokroić na małe kawałki - gotować z wodą i cukrem aż będą miękkie. Ostudzić. Tartą bułkę podsmażyć z cukrem i masłem na patelni do momentu aż bułka będzie chrupiąca i słodka. Podawać w szklanakch nakłądając naprzemiennie - jabłka, śmietanę, podsmażoną tartą bułkę, jabłka, śmietanę i na koniec bułkę. Smacznego!

8 komentarzy:

poswiatka pisze...

Przepięknie podane. Jestem pod dużym wrażeniem choć ta tarta bułka coś do mnie nie przemawia. ;)

majanaboxing pisze...

Myszko deser wygląda znakomicie ! Warstwy pięknie razem grają, super :)

saurelin pisze...

Wygląda oblędnie a smakuje pewnie jeszcze lepiej :)

nina007 pisze...

Świetna propozycja, smaczku dodają deserowi zabójczo apetyczne zdjęcia. Pozdrawiam.

olalala77 pisze...

Wygląda przeapatycznie! Jabłka, bita śmietana... Mniam ;).

notme-gotuje pisze...

Bardzo apetyczny pucharek Myszko. :)

Pozdrawiam

mysza_klapsiara pisze...

Dziękuję za miłe słowa! Warto wypróbować ten przepis, bo nie dosyć, że jest prosty w przygotowaniu, to jeszcze smakuje wybornie. I naprawdę bułka tarta idealnie dopełnia smak jabłek i bitej śmietany :)

izabelagw pisze...

przepis już wykorzystałam, jedyne co bym zmieniła to bułkę tartą na ciasteczka jakieś o wyraźniejszym smaku. Ale warty wypróbowania i modyfikowania wg gustu