środa, 18 marca 2009

Na widelcu: GRANATowa pokusa

Owoce egzotyczne są dla mnie dosyć obce. Niewielu udało mi się spróbować. Niestety w miejscu mojego zamieszkania ciężko znaleźć jest dorodne, dojrzałe okazy. Nigdy nie mam pewności, na co trafię. Ale postanowiłam zaryzykować i przyjrzeć się im bliżej. Swoją przygodę zaczęłam od granatów.


Granat


Chociaż ich smak poznałam zupełnie niedawno, zawsze przekonana byłam, że smakują dobrze.  Kusiły swoim kształtem, intensywnym kolorem, musiały skusić również swoim smakiem. Pokochałam je od razu. Soczyste, lekko cierpkie, ale zarazem orzeźwiające.


Swoim wyglądem granaty przypominają jabłka. Pokryte są twardą skórą w kolorze od żółtego po purpurowy. Kupując granaty najlepiej wybierać te o lśniącej i gładkiej skórce. Jadalny miąższ ma postać drobnych czerwonych kuleczek o galaretowatej konsystencji, które cudownie mienią się w promieniach słońca. Są jak rozsypane błyszczące koraliki. Nawet dźwięk podczas "wystukiwania" ich z łupiny jest podobny do tego, jaki wydają koraliki uderzające delikatnie o podłogę.


Granaty są cenione przede wszystkim za swój sok, który dolany do herbaty śmiało konkuruje z cytryną czy sokiem malinowym. Grenadyna, syrop wyrabiany z miąższu owoców jest bardzo popularnym składnikiem drinków alkoholowych.


Granat


Ja tym razem przygotowałam dwa przepisy z użyciem miąższu granatu. Oba pochodzą z lutowego magazynu "Kuchnia".


Sałatkę z roszponką i granatem zdążyłam przygotować już kilka razy. Niestety nie wykorzystałam polecanej w przepisie kaczki, a jedynie sugerowaną wątróbkę drobiową. Próbowałam również wersji z podsmażaną piersią z kurczaka. Obie wersje wyszły bardzo dobre, ale chyba wątróbka bardziej mi tutaj pasowała.


Deseru nie muszę chyba polecać. Miłośnikom bezowych przysmaków na pewno przypadnie do gustu. Połączenie granatu z dosyć intensywnym smakiem szafranu daje niebywałe wrażenia smakowe.




Sałatka z roszponki i wątróbki z dressingiem z granatów (źródło: Kuchnia, luty 2009)



Porcje: 4


Czas przygotowania: 30 minut


Składniki:




  • 150 g roszponki

  • 200 g wątróbki drobiowej

  • 2 łyżki rodzynek

  • 6 łyżek czerwonego wytrawnego wina

  • 2 granaty

  • 2 łyżeczki octu balsamicznego

  • 2 łyżki octu z czerwonego wina

  • 2 łyżeczki płynnego miodu

  • 2 łyżki oliwy

  • 6 łyżek oleju słonecznikowego

  • sól

  • świeżo zmielony pieprz

  • 4 łyżki buliony drobiowego


Sposób przygotowania:


Rodzynki zalać winem i pozostawić do napęcznienia. Granaty podzielić na połówki, wyjąć pestki i dodać do rodzynek. Z octów, miodu, oliwy i 4 łyżek olej


u przygotować sos vinegret, doprawić solą i pieprzem, a następnie wymieszać z rodzynkami i granatami. Roszponkę umyć i wysuszyć. Wątróbkę pokroić na kawałki i podsmażyć na pozostałym oleju. Zdjąć z patelni. Do powstałego ze smażenia sosu dodać 4 łyżki bulionu, zredukować do połowy, włożyć wątróbkę i krótko podgrzać. W misce wymieszać roszponkę, granaty i rodzynki w sosie vinegret. Na wierzchu ułożyć kawałki wątróbki.


Sałatka z roszponki z wątróbka i z dressingiem z granatów







Beziki z kremem anyżowym i pestkami granatu (źódło: Kuchnia, luty 2009)




Czas przygotowania: 3 godziny


Składniki:




  • 2 duże białka

  • 1/8 łyżeczki soli

  • 1/2 szklanki drobnego cukru (ale nie cukru pudru)

  • 2 łyżeczki cukru

  • 1/2 łyżeczki nasion anyżu

  • 1/2 szklanki zimnej śmietany kremówki

  • 1/4 szklanki pestek granatu


Sposób przygotowania:


Białka ubić z solą. Kiedy piana będzie prawie sztywna, dodawać stopniowo cukier, cały czas nie przerywając ubijania. Masa na bezy powinna być sztywna i lśniąca.


Masę bezową nałożyć do rękawa cukierniczego i wyciskać małe bezy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia (bezy powinny mieć średnicę około 3,5 cm). Bezy można formować również za pomocą łyżeczki, ale rękaw cukierniczy zdecydowanie ułatwia pracę.


Uformowane bezy piec w nagrzanym do 80 stopni C piekarniku na środkowej półce przez 1,5 godziny. Po tym czasie wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i pozostawić bezy na około godzinę. Po tym czasie wyjąć blachę z pieca i poczekać, aż bezy całkowicie wystygną.


W międzyczasie przygotować masę do dekoracji. Cukier wymieszać z anyżem. Śmietanę ubić na sztywno, pod koniec ubijania dodać cukier z anyżem. Porcje kremu układać na bezach i udekorować pestkami granatu.


Beziki z kremem anyzowym i pestkami granatu


[print_link]

7 komentarzy:

Majana pisze...

Bardzo mi smakują granaty :) Podoba mi się ich intensywny kolor :) Jeszcze nigdy nie wykorzystywałam ich do niczego prócz zjedzeniem ot tak po prostu. Kusi mnie Twoja sałatka i beziki również ... :)
Uwielbiam egzotyczne owoce, nie tak dawno temu kupiłam sobie karambolę pierwszy raz w życiu, ale i tak najbardziej to kocham figi, najlepiej włoskie i najlepiej jedzone właśnie tam. Swieże, miękkie, pyszne, o cudownie rozkosznym środku, mniam :))
Pozdrawiam ciepło:)

ugotujmy pisze...

to już iście letnie smaki i kolory:-)
ostatnio po raz pierwszy kupiłam anyż
i całkiem miło zaskoczył mnie jego smak,
a wcześniej wydawało mi się,
że go nie polubię.
smak granata zaś pamiętam z dzieciństwa,
najbardziej jednak fascynowała mnie jego nazwa,
:-)

alicja-30 pisze...

Wygląda przeuroczo i na pewno super komponuje się słodycz bezów z kwaskowatym granatem...

kuchnia-monsai pisze...

eh, co ty mówić, pieknie, jak zawsze !

hangai pisze...

podoba mi się bo lubię anyż i proponuję anyż gwiazdkowy zmielić i dodać zamiast nasion biedrzeńca,ma ciekawszy smak i zapach)

kaktussss pisze...

pięknie wyglądają! uwielbiam granaty

mysza klapsiara pisze...

@ majana: To wypróbuj je koniecznie. Potrafią cudownie podkreślić smak potrawy. A karamboli nie próbowałam, czas najwyższy to zmienić.